Az Állami Számvevőszék hivatalos honlapja

Fókusz - Élethosszig tartó pénzügyi tervezés

Mi befolyásolja a hazai lakosság megtakarítási döntéseit?

Horváthné Kökény Annamária
Dr., főiskolai adjunktus, Szolnoki Főiskola, Közgazdasági, Pénzügyi és Menedzsment Tanszék

Széles Zsuzsanna
Dr. habil., egyetemi docens, Szent István Egyetem, Gödöllő, GTK, Üzleti Tudományok Intézete

Megjelenés: Pénzügyi Szemle 2014/4 (p. 457-475.)


ÖSSZEFOGLALÓ: Szekunder kutatásaink alapján a háztartási megtakarítást befolyásoló főbb tényezők egy elméleti modelljét alkottuk meg, majd primer kutatás keretében 4106 háztartásra vonatkozóan kérdőíves lekérdezést valósítottunk meg. A vizsgált háztartások alacsony pénzügyi ismeretekkel rendelkeznek. Úgy gondolják, szükséges a pénzügyi kultúra fejlesztése, hiszen általánosságban igaz, hogy nem ismerik megfelelően a különböző pénzügyi szolgáltatásokat és a hozzájuk kapcsolódó állami támogatási lehetőségeket. Arra az eredményre jutottunk, hogy a háztartások egyértelműen úgy gondolják, kiemelten fontos a pénzügyi kultúrát fejleszteni a magyar lakosság körében. Négy háztartási típust különböztettünk meg egymástól: 1. „Öngondoskodni vágyó”: közepesnél nagyobb mértékben ismerik a megtakarítási termékeket és közepes mértékben próbálják kihasználni a különböző adókedvezményeket is. 2. „Mának élő”: ők ismerik a legkevésbé az egyes megtakarítási lehetőségeket. Az állami adókedvezmények kihasználása számukra érdektelen. 3. „Tudatos öngondoskodó, pénzügyi ismerettel”: az állam őket tudja a leginkább befolyásolni adókedvezmények formájában a megtakarítási döntéseik során. 4. „Öngondoskodó, pénzügyi ismeret nélkül”: bár nem ismerik az egyes pénzügyi lehetőségeket, törekednek az adókedvezmények minél szélesebb kihasználására. Mind a négy háztartási típus úgy gondolja, hogy elsősorban a szakközépiskolások és a gimnazisták oktatására kell összpontosítani. Kiemelten kell kezelni a felnőtt lakosság ismereteinek fejlesztését is, de már az általános iskolások számára is szükségesnek tartják a pénzügyi ismeretek fejlesztését.

KULCSSZAVAK: megtakarítás, öngondoskodás, állami befolyásolás, pénzügy ismeret, oktatás

JOURNAL OF ECONOMIC LITERATURE (JEL) KÓD: A14, A20, D03, D12, D14, D31, E21, G02, G28, H21, H24, H31, I22

/storage/files/files/penzugyiszemle/2014/horvath_szeles_2014_4,pdf típusú fájl Töltse le a teljes cikket!