Figyelem! Hazugságokat terjeszt a HVG* és az Index a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetés jellegű tartalmak kampányelszámolásáról
Az Állami Számvevőszék ezúton felhívja az április 3-i országgyűlési választáson induló jelöltek és jelölőszervezetek figyelmét, hogy a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetés jellegű tartalmak elszámolása tekintetében fokozott felelősségük van.
Úgy látszik a hvg.hu, illetve az index.hu munkatársai még nem vették a fáradságot, hogy elmélyüljenek a kézikönyvben, és így az Állami Számvevőszéknek tulajdonított hazugságokat terjesztenek a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetés jellegű tartalmak kampányelszámolásáról. Mindezt úgy, hogy a kampánypénzek felhasználását törvényi előírás alapján ellenőrző Állami Számvevőszéket nem keresték meg.
Az ÁSZ honlapján itt elérhető kézikönyv ugyanis külön kitér arra, hogy a közösségi médiafelületek használatának elterjedése következtében ezen felületek a politikai véleményformálásban is egyre jelentősebb mértékben vannak jelen.
- A közösségi médiafelületeken megjelenő, politikai hirdetés jellegű tartalmak nem minősülnek a választási eljárásról szóló törvény szerinti politikai hirdetésnek, mivel annak megjelenési felülete csak sajtótermék vagy filmszínház lehet, a közösségi médiafelületek pedig nem tartoznak bele a médiatörvény szerinti sajtótermék fogalmába. Az ÁSZ a témát részletesen feldolgozta az „Elemzés – A választási kampányidőszakban, az egyes médiafelületeken megjelenő politikai hirdetések jogszabályi környezete” című dokumentumban. Elérhetősége: https://www.asz.hu/storage/files/files/elemzesek/2020/politikai_hird_20200603.pdf
- Ezzel együtt mivel a közösségi médiafelületeken megjelenő politikai hirdetés jellegű tartalmak is alkalmasak a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére, ezért a közösségi médiafelületeken megjelenő hirdetések kampányeszköznek, a kampányidőszakban történő használatuk pedig kampánytevékenységnek minősülnek. Erre tekintettel a választási eljárásról szóló törvény kampánytevékenységre vonatkozó előírásait a közösségi médiában a kampányidőszakban megjelenő tartalmak esetében is alkalmazni kell.
*A HVG „pontosította” az ÁSZ-ra vonatkozó valótlan állításokat
A 2022. január 12-én (frissítve 2022. január 13-án) a hvg.hu internetes oldalon Bene Márton: Aktívan felügyelheti a magyar választást a Facebook címmel megjelent írás valótlan állításokat tartalmaz az ÁSZ kampánypénzekkel kapcsolatos ellenőrzési tevékenységével, a kampányeszközökre és politikai hirdetésekre vonatkozó jogszabályi rendelkezésekkel kapcsolatban.
Az ÁSZ mindezt jelezte a hvg.hu főszerkesztőjének, valamint közleményben is felhívta a közvélemény figyelmét a valótlan állításokra, melyeknek hatására a cikkben pontosítás közzététele történt meg. A pontosítás tartalmazza, hogy
„Azt viszont a szervezet (ÁSZ a szerk.) maga is jelezte, hogy a hazai hatályos jogszabályok alapján nehezen érvényesíthetőek a közösségi médiában megjelenő tevékenységekkel szemben a korlátozások, amennyiben azt az elszámolás során nem vallják be a kötelezettek. A szervezet a 2021. december 23-án kiadott kézikönyvében a jelöltek és jelölő szervezetek figyelmét kifejezetten felhívja, hogy a közösségi médiában megjelenő kampányeszközök költségeit is el kell számolni, azaz az 5 millió forintos limit alkalmazandó rájuk.”
A pontosítás megtörténtét fontosnak tartjuk, hiszen mindenkinek joga van arra, hogy megfelelően tájékoztassák a helyi, az országos és az európai közélet ügyeiről, valamint Magyarország polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel bíró eseményekről. A médiarendszer egészének feladata a hiteles, gyors, pontos tájékoztatás ezen ügyekről és eseményekről.Állami Számvevőszék